Miss Marijn in Oxford, Stratford en op Lozells - Reisverslag uit Birmingham, Verenigd Koninkrijk van Marijn - WaarBenJij.nu Miss Marijn in Oxford, Stratford en op Lozells - Reisverslag uit Birmingham, Verenigd Koninkrijk van Marijn - WaarBenJij.nu

Miss Marijn in Oxford, Stratford en op Lozells

Door: Marijn

Blijf op de hoogte en volg Marijn

29 Maart 2011 | Verenigd Koninkrijk, Birmingham

Lezertjes!

Tijd voor een nieuwe update. Ik had eigenlijk gedacht dat ik pas in Nederland weer wat zou schrijven, maar dan zou ik de helft vergeten te melden, en dat vind ik zonde. Ik heb veel gedaan de afgelopen 3,5 week. Ja echt! Dat zou je niet verwachten van een school-loze student, maar ik heb het mezelf druk gemaakt… komtie:


Vrijdag 11 Maart had ik de laatste verplichting op school, namelijk een drie-uur-lang-durende wiskundetoets. Hij bestond uit drie delen, waarvan ik het deel algemene wiskundekennis prima heb kunnen maken, maar de rest (theorieën achter de sommen, uitrekenmodellen en ander blabla) flink heb verknalt. Het laatste half uur was ik er ook totaal niet meer bij met mijn gedachten, want elk moment zou Maarten op de universiteit verschijnen.. Hij was die ochtend naar Engeland gevlogen!


Die week daarop hebben we het heel gezellig gehad samen, en zijn we twee dagen in het mooie Oxford geweest. Ik was daar al eens geweest, dus ik kon het één en ander vertellen over de stad en de colleges. We zijn onder andere naar Christchurch geweest, lekker toeristisch, bij dummies zoals wij vooral bekend van de Harry Potter scènes. Ik herinnerde me weer veel weetjes en feitjes over Christchurch, wat tot Maartens vreugde betekende dat hij gewoon kon luisteren naar wat ik vertelde over de Grote Zaal en de Kathedraal, in plaats van dat hij het infoboekje moest doorlezen wat we bij de entree hadden gekregen. ’S Avonds zijn we naar de film de Kings Speech geweest, die ik toch echt erg saai vond. Na een half uur vroeg ik al ‘Hoe lang duurt die nog?’ Nog lang… kan ook niet anders met een stotterende koning in de hoofdrol. De volgende dag hebben we nog het een en ander gezien, de toren beklommen van St. Mary’s church, en op tijd weer de trein naar Birmingham gepakt. De twee dagen in Oxford waren de ‘culturele dagen’, terwijl de rest van de week uit lekker luieren,de stad in, winkelen, en veel uit eten bestond. =)


Maarten was nog niet half terug in Nederland, toen Didi en ik op weg gingen naar Chelsea en Hannah zijn geweest in Brighton. Ik vind Brighton echt een super mooie stad! Er zijn veel kleine straatjes met gekke winkeltjes, de huizen hebben leuke kleuren, het weer was goed en wat natuurlijk het allercoolste is, is de ZEE! Ik kon het niet laten om er in te gaan staan, brrrrrrr…. Ook heb ik genoeg lef gehad om een Engels ontbijtje te proberen, die nog goed smaakte ook! Voor herhaling vatbaar. Het was een erg leuk en gezellig weekend bij de dames! Helaas is de afstand erg groot om nog eens terug te gaan, want mijn bui werd uiteindelijk behoorlijk verpest door de lange terugweg naar huis, die 5,5 uur duurde… Bah! Ik dacht alleen maar aan m’n bed, want ik moest de volgende dag vroeg op voor…:


Stage! Ik heb een week op de basisschool Lozells gespendeerd in hartje Birmingham. Ik ging daar heen om te kijken hoe het er hier aan toe gaat op een basisschool. Er zat geen opdracht of essay aanvast, vond het gewoon leuk. Ik heb een weekje meegelopen in year 4 (groep 4-5) met Mister Campbell. Wat een ervaring was dat… Het schoolgebouw is erg nieuw en modern, het personeel enorm vriendelijk, de lesmaterialen hetzelfde als in Nederland… maar wat een verschil qua onderwijsniveau en discipline! Jeejtjemineetje… ik ben behoorlijk onder de indruk geweest!
Alle leerlingen in de hele school worden behoorlijk ‘heropgevoed’ heb ik het idee. De leerlingen moeten altijd in een rij, in volledige stilte, naar buiten en naar binnen lopen. ’S Ochtends is er het begroetingsritueel: Goodmoooorning Mister Campbell, Goodmoooorning Miss Judge, Gooodmooorning Miss eh… eh… Miss Marijn’. Na een paar keer oefenen kenden ze mijn naam. Ik werd vanaf de eerste dag door iedereen aangesproken met Miss, door docent en leerling. De leerlingen waren super nieuwsgierig. ‘Are you from Holland, Miss? Can you speak Dutch, Miss? Can you help me Miss?’ Ik viel op met mijn groene ogen en blonde haren, aangezien er in de hele school maar drie blanke leerlingen aanwezig waren!


Ik vond het erg leuk om Miss te zijn en voelde me in de klas erg vrij om me overall mee te bemoeien. Ik heb de hele week geholpen met allerlei activiteiten, van postkaarten schrijven en spellingfouten corrigeren tot het uitleggen van rekensommetjes. Het viel me op dat de klas was opgedeeld in ability-groups, dat wil zeggen dat de ‘slimmere’ leerlingen bij elkaar zitten, die zelfstandig kunnen werken, en dat de wat minder slimmere leerlingen bij elkaar zitten, zodat de docent bij kun kan gaan zitten om te helpen. Iedere groep krijgt ook ander werk, afhankelijk van hun niveau. Het werkt erg goed, de leerlingen weten waar ze aan toe zijn en niemand voelt zich niet in de groep passen.


Op woensdag heb ik een middag bij de kleuters mee gekeken, die behoorlijk eigenwijs en druk waren. De kids daar waren ook totaal niet bang voor me, en ik was de klas nog niet ingestapt of ik had al twee meisjes aan me hangen. Ze vertelden een heel verhaal, in kromme zinnen en verkeerde woorden, maar het kwam erop neer dat een vriendinnetje niet meer hun vriendinnetje wilde zijn. ‘She no my friend miss, she no my friend. She aint no wanna be my friend no’. Ik moest wel lachen en zei ‘You talk Jamaican’, wat ik bedoelde als subtiele belediging vanwege haar kromme zinnen. Haar reactie: ‘I was born in Jamaica, Miss’. Oeps! Haha!


Op vrijdag was het Red Nose Day, en van de hele discipline en geordendheid was niks meer te zien. De hele school was gekleed in rood, en alle leraren deden gekke optredens om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor het goede doel. Een mazzel dat ik die dag nog heb kunnen meepikken. Ik heb echt een leuke en leerzame tijd gehad, veel gelachen met en om de kinderen en meteen afgesproken dat ik nog wel een dag terug wil komen! Ik zou Nederlandse les geven, maar dat is vanwege de hectiek op Red Nose Day niet doorgegaan… dat moet dus eigenlijk nog gebeuren!


Na een week elke dag om half 7 opstaan, heb ik het weekend lekker uitgeslapen! En vast wat plannen gemaakt voor de komende tijd..Gisteren (maandag) zijn we naar Stratford-upon-Avon geweest. We hebben het geboortehuis, het standbeeld en het graf van Shakespeare gezien. Het hele dorpje staat in het teken van die ouwe man, en ongeveer alle kroegen dragen zijn naam. Ik heb zelf niet zo veel met hem, heb zijn boeken niet gelezen en ben niet in zijn geschiedenis gedoken, ik weet alleen wie het is, wat hij heeft gedaan en dat hij beroemd is (poeh!). Maar als Engels docent moet je dan toch op z’n minst kunnen zeggen dat je in Shakespeare-town geweest bent.


De tijd vliegt, en ik ben zo weer thuis.. Vandaar dat ik de tijd die ik nog heb volplan. Woensdag en donderdag: Carleon en Cardiff in Wales. Volgende week spooktocht/ghosttour in Derby. Ook moet ik mijn essay en toetsresultaten nog terug krijgen, en een eindgesprek houden met de contactpersoon. Over een paar weken vlieg ik alweer terug (aan de ene kant vind ik het wel al een beetje te vroeg, maar als ik zo doorga ben ik rond die tijd ook wel blut… dus komt goed uit) vanuit London, dus dat wordt ook nog een paar dagen door London struinen…


Doei doei!


Ohjaaa:
- Schrik niet, want mijn Nederlands is wel wat achteruit gegaan. Af en toe een kromme zin er door heen, daar moet je wel rekening mee houden. Gister zei ik spontaan ‘Super was ik veel te bang als de kerkklok lood’. Maar ik bedoelde: ‘Vroeger was ik heel bang als de kerkklokken luidden.’

- Schrik niet, mijn Engels is er ook niet echt op vooruit gegaan… dat komt echt door te veel contact met Spanjaarden en Italianen!
- Koning Henry VIII van Engeland was echt een oetlul… Ik ben ‘the Tudors’ aan het kijken, een serie over zijn leven. Wat een bal! Da-wissik-helemaal-niet.

- Ik moet nogsteeds een Jacket-potatoe proberen.. Het is hier in Engeland een delicatesse, maar het ziet er vies uit. Zie het voor je: een hele aardappel, gevuld met kaas/bonen/tonijn of boter… Jak!

- Nieuwe foto’s op snapfish!




  • 29 Maart 2011 - 10:57

    Susanne Kleverwal:

    MARIJNTJEEE!!!:D:D:D

    Nou, het klinkt alsof je het toch nog leuk hebt! Dat vind ik in iedergeval helemaal super! (Misschien jij zelf wel niet maar dat weet ik voor de rest dan ook niet hahaha)..

    Ik hoop dat je straks zelf nog weet waar je overal heen bent geweest joh! Je hebt zoveel dingen gedaan:D!

    EN je bent al bijna weer thuis!:D jippie jippie dan kan ik je weer zien en dan kan je alles vertellen en dan en dan en dan:D:D (Ik heb je niks te vertellen voor de rest, saai leven hier;) haha)..

    Ik mis je wel hoor, kom maar snel weer terug!!

    DIKKE DIKKE KUS

  • 29 Maart 2011 - 11:03

    Priscilla:

    Woooohoo ik ben dus niet de enige die The king's speech een saaie film vond! :P

    See you and Didi on Wednesday! :) I'll pick you guys up at the train station!

  • 29 Maart 2011 - 17:15

    Dammy:

    Haai Mrijn!

    Leuk geschreven! en wat heb je idd veel beleefd :) Hoorde dat je vlak na de kermis thuis komt. Potverdikkie heej...een kermis zonder Marijn...hoe moet dat nu???

    Dikke knuff!

  • 29 Maart 2011 - 18:36

    Suus:

    Hey Mijm,

    Weer een lekker verhaaltje waar je zo doorheen leest. In nederland beginnen ze tegenwoordig ook al met engels bij de kleuters, dus ik zeg zoek een baan in het basisonderwijs :)

    Toch weer fijn om te lezen dat je deze kant weer op komt.
    Heel veel plezier nog in Londen, dan pik je dat ook lekker ff mee.. Je moet dan echt naar Harrods en natuurlijk de wisseling van de wacht meemaken. Maar dat weet je natuurlijk allemaal al, wat je wil zien.

    Kus en tot snel

  • 29 Maart 2011 - 19:10

    Ursula:

    Heeee Marijn,
    heb genoten van je reis verslagen.
    We hebben afgelopen Zaterdag een eind gefietst met "de fietsclub" . Je vader had de route uitgezet, en heeft ons een live show gegeven van een dubbele salto met een zachte landing in de berm en dat vanaf de fiets, je moeder had heerlijk gekookt, het waren geen hapjes....echt heerlijk eigen gemaakte pizza, oostenrijkse worst, heksenboter, vers gebakken brood, hartige taart enz. heerlijk wijn erbij. Geweldig gezelschap. Je broer zat "uit te Brakken" op de bank.
    Volgens mij genoeg reden om er zin aan te hebben om ook weer eens in Eibergen aan te schuiven. Weet dat ze er naar uit kijken, ik wens je nog een fijne tijd en leuk afscheid toe in Engeland. Een hele goede reis en hopen je gauw weer te zien aan de nieuwstraat, groetjes xus

  • 29 Maart 2011 - 19:47

    Lisette:

    Hoooooooooooooooi Marijntje!!!!:D

    He gatsie zeg ik ga je nu toch wel echt missen hoor!! Heb je in je drukke planning voor de aankomende weken nog een keertje skype tijd??:D

    Leuk hoor echt gaaf wat je allemaal weer gedaan hebt!!:D En wat je nu allemaal nog weer op de planning hebt staan!:D Leukleuk!!
    Wanneer vlieg je nu officieel weer terug naar Nederland??

    Heeeeeeeeeeeeeeeeel veel plezier nog, geniet er nog even van!!:D:D:D:D

    Tot in mei!!!!:D:D:D

    Liefs en een dikkkkkke knuffel!!

  • 29 Maart 2011 - 21:51

    Anneloes:

    Marijntje!!

    Klinkt allemaal weer helemaal super! Volgens mij vermaak jij je daar wel haha!j
    Moest erg lachen om je kleuteravontuur haha! Geweldig!!

    Geniet nog fijn de laatste weken (?)! Wanneer ga je precies terug??

    Bigi brasa, Anneloes

  • 31 Maart 2011 - 11:06

    Ans Te Kulve:

    Ha Marijn,
    Leuk om weer een berichtje van je te lezen met al je belevenissen! Ik kreeg van je moeder ook de twee arikelen uit de Sensor doorgemaild: 'Onze Engel in Engeland' en als vervolg hierop: 'Our bitch in Birmingham' haha, prachtig :-D Fijn om te lezen dat de tijd vliegt en dat je nog een druk programma hebt voordat je weer teruggaat. Geniet er nog maar lekker van, leuk afscheid en een goede thuiskomst gewenst !!
    Lieve groetjes Ans

  • 31 Maart 2011 - 20:44

    Cilla:

    Oeeehhh Marijn vind zo leuk!! Lees weer overal van die berichtjes; goede thuiskomst en leuk afscheid enzo! Leuk leuk!!! Veel plezier de laatste dagen!! Hoop dat het in Wales leuk was en sterkte met je enge wandeling ieewwwll haha!
    Dikke kus voor jou!!!

  • 03 April 2011 - 04:35

    Joyce Ten Elzen:

    Ha Marijn!

    Ik krijg van Lisette allemaal enthousiast reacties over je avonturen te horen, dus ik dacht: lezen lezen lezen!
    Klinkt alsof je een onwijs gave tijd hebt daar!
    Veel plezier nog de laatste dagen en alvast een goeie reis terug!

    Groetjes Joyce

  • 04 April 2011 - 19:40

    Gerrie:

    Hallo Miss, bedankt voor je kaart, erg leuk. Isis is een prachtig meisje en alles gaat goed. Ik heb je verslagen gelezen. je onderneemt veel zeg! Ik wens je nog een fijne laatste week(en een half) en we zien je binnenkort.



  • 06 April 2011 - 15:01

    Jan Linders:

    Hi Marijn,

    Must have been a great week at your primary school! You might try to stimulate your future Dutch pupils to address you with 'miss' as well! Sounds 'posh'! You should do at least 2 things before you go home: eat this jacket potato and read/watch at least one Shakespeare play! Enjoy, greetz,
    Jan

  • 13 April 2011 - 09:05

    Renee:

    Hallo Marijn,
    Neem me steeds voor om te reageren op je blog en op de stukjes in Sensor. En nu kom je alweer terug over 2 dagen!! Twee dagen nog, en dan ben je er alweer! Kan je mooi mee komen helpen metde Engelstalige Sensor, haha.
    Tot gauw!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Birmingham

Birmingham

Recente Reisverslagen:

16 April 2011

Back home again

29 Maart 2011

Miss Marijn in Oxford, Stratford en op Lozells

05 Maart 2011

Paardenpoep, rare Romeinen en Stonehenge

20 Februari 2011

Bah, geen school meer!

08 Februari 2011

1 Month in England
Marijn

Actief sinds 28 Nov. 2010
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 15824

Voorgaande reizen:

08 Januari 2011 - 15 April 2011

Birmingham

Landen bezocht: